Ny kompetensutveckling för dig som arbetar med människor!
Sverigehälsan presenterar en ny kurs som bygger på ny forskning inom självmedkänsla. Kursen lämpar sig både för professionellt bruk och för personlig utveckling. Kursen utvecklar din självmedkänsla, medkänsla och empati. Kursen omfattar teori och praktisk träning och bedrivs under två dagar.

Boka direkt

Kursens syfte

Kursen ger dig kunskap och praktisk träning inom självmedkänsla, MSC. Vi introducerar dig till teori och forskning inom området och går igenom och prövar grundläggande övningar med ett tydligt fokus på övningarnas syfte och intention. Kursens syfte är att ge dig praktisk kunskap inom självmedkänsla som du kan använda varje dag i din yrkesutövning och i ditt övriga liv.

För vem

Kursen kan bidra positivt i alla yrkesroller där vi använder oss själva som instrument för att utveckla, stödja, behandla eller motivera andra. Kursen är användbar för alla som arbetar med människors utveckling och hälsa, inom t ex vård och omsorg, socialt behandlingsarbete, individualterapi, HR och ledarskap eller inom pedagogiskt inriktat arbete.

Vad kan kursen bidra med?

Forskning i självmedkänsla har bl.a. skett inom områden som ångest, perfektionism, skam och rädsla för att misslyckas. Forskning visar också hur träning i självmedkänsla ökar livsstillfredställelse, glädje, tacksamhet, nyfikenhet, självförtroende. Träningen bidrar till bättre coping och mental återhämtning, t.ex. vid stress. Träning i självmedkänsla ger den känslomässigt stödjande miljö som behövs för att förändras, växa och se klarare.

Några områden där självmedkänsla kan bidra positivt är:

I arbetet med personal och medarbetare på din arbetsplats.

Självmedkänsla påverkar vår motivation och bidrar till ett öppet arbetsklimat, ökad kreativitet och arbetsglädje, någonting som främjar samarbetet vid stress och höga krav. Många av oss betraktar självkritik som ett effektivt sätt att utvecklas men i själva verket bidrar självkritik i högre grad till stress än till utveckling.

I samtal och behandling

Vänlighet och värme i samtalet bygger våra inre resurser och vår tillit. Du fördjupar din förmåga att lyssna med empati, acceptans och förståelse.

För din personliga utveckling

Självmedkänsla bidrar till att minska vår självkritk och ökar vår medkänsla. Detta ger ökad tillit och trygghet och kan bidra till att minska känslor av skam och skuld.

Hur kan kursen användas?

  • För att motivera dig själv med uppmuntran istället för med kritik.
  • För att hantera svåra känslor med större lätthet.
  • För att transformera problematiska relationer, både gamla och nya.

Många inom vårdande yrken drabbas av s.k. empatitrötthet och träningen i självmedkänsla har i forskning visat sig förebygga detta. Forskning har också visat förbättrad återhämtningsförmåga vid misslyckanden, kronisk smärta och trauma., t.ex PTSD.

Självmedkänsla ökar din förmåga att:

  • Möta dig själv med acceptans och uppmuntran istället för självkritik.
  • Hantera svåra känslor, både egna och andras.
  • Möta och hantera svåra och problematiska relationer.

Att vara både medvetet närvarande och självmedkännande leder till ökad balans, tillit, trygghet och välbefinnande i livet.

Katarina Lundblad och Camilla Sköld

Kursledare

I Malmö leds utbildningen av Katarina Lundblad, socionom, meditationslärare och lärare i mindfulness MBSR och Mindful Self Compassion. Katarina är medförfattare till böckerna “Fri från stress med mindfulness” och “Mindful Eating, ät bra, må bra, gå ner i vikt med mindfulness, självmedkänsla, KBT”. Katarina har många års erfarenhet av att undervisa och leda grupper i utveckling.

I Stockholm leds utbildningen av Camilla Sköld, leg Sjukgymnast och med. dr i neurovetenskap. Camilla är grundare av Center for Mindfulness Sweden, CfMS, och lärare i MBSR via Center for Mindfulness i USA. Hon undervisar både på Center for Mindfulness i Sverige och i USA och är också kursansvarig för Mindulnessbaserad Stresshantering på Karolinska Institutet.

Tider

Kursdagarna pågår från kl. 9-16.

Här förklarar Katarina Lundblad och Camilla Sköld mer om Mindful Self-Compassion:

Vad är Självmedkänsla, Mindful Self Compassion?

Självmedkänsla är ett sätt att möta tex självkritiska tankar, och känslor av otillräcklighet med vänlighet, värme, förståelse så att vi kan lugna och trösta oss själva när vi har ont eller känner oss sårade. Självmedkänsla ger oss den trygghet som behövs för att öppna sig för och acceptera smärtsamma känslor så att de kan läkas. Vi ger oss själva medkänsla inte för att känna oss bättre utan för att vi har det jobbigt.

Hur skiljer sig detta från Mindfulness?

I mindfulness fokuserar vi främst på att vara medvetet närvarande i nuet med tankar, känslor och kroppsförnimmelser och i självmedkänsla fokuserar vi främst på hur vi relaterar till oss själva när vi har det utmanande. Mindfulness gör oss medvetna om vår smärta och stress så att vi har möjlighet att välja att möta oss själva med värme, medkänsla och kärleksfullhet.

Vilken nytta kan man ha av kursen?

Många inom vårdande yrken drabbas av s.k. empatitrötthet och träningen i självmedkänsla har i forskning visat sig förebygga det. Forskningen har också visat förbättrad återhämtningsförmåga vid akademiska misslyckanden, skilsmässa, kronisk smärta och trauma tex.  PTSD.

Du ökar din förmåga att:

  • möta dig själv med acceptans och uppmuntran istället för självkritik
  • hantera svåra känslor både egna och andras
  • möta och hantera svåra och problematiska relationer

Att vara både medvetet närvarande och självmedkännande leder till ökad balans, tillit, trygghet och välbefinnande i livet.

Hur går det till på kursen?

Kursen är upplevelsebaserad introduktion där praktik varvas med teori och reflektion.

Vidare läsning – externa länkar

Artikel i Huffington av Professor Kristin Neff, en av grundarna till Mindful Self-Compassion (engelska):

Har du frågor om denna utbildning?

Välkommen att kontakta oss på telefon 040-698 60 00 så berättar vi mer om utbildningen.

Vill du hellre att vi kontaktar dig? Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi inom kort!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Boka utbildning

Introduktion i självmedkänsla, Mindful Self-Compassion

    Avbokning ska ske skriftligen. Som avbokningsdag räknas det datum då vi via post mottar din avbokning. Om avbokning sker mindre än 5 veckor före kursstart debiteras kursavgiften.
  • Utbildningskostnad

    Kurskostnad: 4 800 kr inkl. moms.
    Fakturering sker i samband med kursstart.
    Observera att eventuell kurslitteratur ej ingår i kursavgiften. Ange önskat betalningssätt:

    ___ Jag önskar betala hela kursavgiften före kursstart.
    ___ Jag vill ha information om avbetalning.
    ___ Någon annan finansierar utbildningen åt mig.

    Underskrift betalningsansvarig: ________________________________

    Namnförtydligande: _________________________________________
  • Avbokning

    Avbokning ska ske skriftligen. Som avbokningsdag räknas det datum då vi via post mottar din avbokning. Om avbokning sker mindre än 5 veckor före kursstart debiteras kursavgiften.
  • Anmälan

    Härmed anmäler jag mig till ovanstående utbildning. Jag har förstått och accepterar villkoren avseende betalning och avbokning.

    Datum:____________________________________________________

    Ort: ______________________________________________________

    Namnteckning:______________________________________________

    Namnförtydligande:__________________________________________


    Ansökan returneras till:
    Sverigehälsan AB
    Nils Forsbergs plats 3
    217 54 Malmö
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.