Den krissituation vi nu är i har inneburit en del omställningar för oss precis som för alla andra i hela världen. Vi bedriver just nu (och så länge det krävs) alla våra utbildningar helt på distans. Vanligtvis har vi utbildningar som är platsbundna som våra kortare kurser och socialpedagogprogrammet i Halmstad och Malmö, dessa har vi lyckats omvandla helt till distans.

Vi har också utbildningar som i vanliga fall är på halvdistans. Det gäller yrkesprogrammen inom kommunal vuxenutbildning inom friskvård, kost och stresshantering och våra utbildningar inom KBT och psykoterapi samt ett av socialpedagogprogrammen. Dessa har allt från två träffar i månaden till varannan vecka. Distansutbildning är alltså ett upplägg vi är vana vid att leverera. Den stora skillnaden nu är att alla träffar sker via digitala verktyg en tid framöver. Det har fungerat väldigt bra hittills med både nöjda deltagare och föreläsare som gjort det bästa av situationen och briljerar dag efter dag.

På bilderna ser ni några smakprov på hur våra utbildningar sett ut de senaste veckorna när alla våra utbildningar har flyttats till webben. Vi fortsätter som vanligt men allt sker via olika digitala lösningar. Hur ser din studie- och jobbmiljö ut? Fortsätt att skicka uppdateringar till oss och använd gärna vår tagg #sverigehälsan.

Vi räknar med att våra utbildningar kommer återgå till sin vanliga form till höstterminen eller kanske till och med tidigare men förbereder oss självklart för att erbjuda andra lösningar ifall detta inte är möjligt.

Loading...

Några saker att tänka på när du pluggar hemifrån

  • Gå upp i god tid på morgonen. Gör dig i ordning som om du skulle iväg till skola eller jobb för att få en känsla av att dagen nu startar som vanligt.
  • Hitta en ergonomiskt riktig och lugn plats. Skapa en trivsam miljö där du kan fokusera bara på studierna. Använd just den platsen för arbete och ha din fritid och ta dina raster någon annanstans.
  • Ät ordentligt. Ät frukost och lunch på vanliga tider som du skulle gjort om du var på skolan. Fyll på med mer energi mellan varven också. Hjärnan och resten av kroppen behöver det för att orka hålla fokus.
  • Håll igång dina vanliga rutiner och tider. Planera både studier och fritid och skilj dem åt så mycket du kan. En idé för att hålla rutiner och komma igång på morgonen kan vara att gå ut på en promenad, som om du skulle gå till skolan, för att sedan komma tillbaka hem och lyssna på din föreläsning eller börja läsa.
  • Fokusera. I sann Anders Hansen-anda, stäng av alla sociala medier och lägg bort din mobiltelefon medan du pluggar och jobbar.
  • Håll kontakten med dina klasskamrater. Prova dig fram bland olika digitala plattformar. Du kommer snart hitta just din favorit i vad som i början kan likna en djungel.
  • Försök att se möjligheterna med de digitala lösningarna! För vissa är det en utmaning men det är också en chans att lära sig något nytt som också kan vara användbart i framtiden!
  • Ta mikropauser ofta, och rör på dig på rasterna. I videon här intill finns några tips på övningar från Linn Nyström, lärare i hälsopsykologi.

Letar du efter bra övningar att göra när du tar paus? Här visar Linn Nyström, lärare i hälsopsykologi på våra utbildningar inom friskvård, kostrågivning och stresshantering några övningar, perfekta när man pluggar hemifrån och inte rör på sig lika mycket som vanligt.