Maria Tholén

Egen företagare.

Har läst följande utbildning:

Vem är du och vad jobbar du med? Var?

Jag heter Maria och bor i Malmö. Jag har precis startat ett företag som heter mindful milk. Jag kommer att hålla kurser för gravida med inriktning på mindfulness och amning. Stress påverkar amning väldigt negativt genom att stresshormon (adrenalin) blockerar amningshormon (oxytocin) och gör så att mamman inte släpper ifrån sig mjölk. Amningsstatistiken i Sverige sjunker och skåne ligger näst längst ner i statistiken för bebisar som ammar upp till fyra månader. Jag tror att det finns ett samband mellan den ökade stressen i samhället och minskad amning. Därför tror jag att de gravida behöver verktyg för att hantera stressen och då känns mindfulness som ett självklart val. Jag gick själv en MBSR baserad 8 veckors kurs under min andra graviditet och jag kände att det verkligen hjälpte migrera min inre stress. Genom att ha tränat mindfulness under graviditeten kunde jag tillämpa det när min bebis var född. Jag gjorde andningsankaret när jag kände stress under amningssituationer och jag kände då hur mjölken kom. Detta blev en aha upplevelse för mig och något jag vill lära andra mammor. Mindfulnesskurs för gravida med fokus på amning finns inte idag så jag hoppas att jag kan nå ut till de gravida och att de blir intresserade och förstår hur bra mindfulness är.

Vilken kurs har du gått, för vem och vad tar du med dig? Insikter, upptäckter?

Jag gick instruktörsutbildning i Mindfulness för Katarina Lundbladh. Kursen var jättebra och jag blev ännu mer övertygad om hur bra mindfulness är vid stresshantering. Jag fick jättemycket bra idéer till kursen jag vill hålla. Det var också väldigt bra för min personliga utveckling och insikt i att jag är mycket i mina tankar och inte så mycket i mina känslor. Icke strävan är också något jag själv måste jobba med. Jag upplever att det efter kursen är mycket lättare att vara i nuet och vara i Mig samt att uppskatta de små sakerna. Jag försöker vara mer uppmärksam på mina känslor. Katarina ställde bra frågor som fick mig att tänka eller rättare sagt känna.

Vilka erfarenheter tar du med dig från kursen för egen del och ev. kund-, klient eller patientarbete? 

För de nyblivna mammorna tror jag också att det är jätteviktigt att de tillåter känna sina känslor för att få en bra anknytning till sin bebis. Att ha vänlighet till sig själv och tillit till kroppen är två jätteviktiga bitar vid amning och även inom mindfulness. Att inte bli stressad över om en amningssituation inte fungerar är viktigt, och att istället försöka se på situationen det med acceptans för att inte stressa upp sig. Om en stund kommer bebisen vilja äta igen och då är det ett nytt ögonblick. Att amma kan också göra ont och att då inte förstärka det genom att spänna sig och försöka trycka undan smärtan kan mindfulness hjälpa genom acceptans och att se på situationen med nyfikenhet istället för oro och stress. När vi är stressade är vi inte i kroppen utan bara i huvudet/tankarna. När det kommer till amningen är det superviktigt att vara i kroppen och inte stänga av den. Vid amning så suger bebisen på bröstet och då går det signaler till hjärnan som säger till kroppen att tillverka och släppa ifrån sig mjölk men om kroppen är avstäng så fungerar inte den processen. Amning är verkligen mindfulness ”att vara uppmärksam med avsikt i ögonblicket. Utan att värdera det.” Jag vet att de nyblivna mammorna kommer ha nytta av mindfulness jag måste bara få dom att inse det också!

Maria Tholén